Art Works

Optimal
Optimism

Jerusalem Design Week 2018

In a group exhibition called “Pro-Jerusalem”, which is a part of 2018 Jerusalem Design Week, various artists were asked to provide a new interpretation to regulations formulated at the beginning of the last century, by the “Association for Jerusalem”, founded by the British Commissioner, Ronald Stores, for the future of Jerusalem. 

 

My task was to address posters hung around the city, showcasing the new municipal by-laws. The posters were written in four languages: Hebrew, English, French, and Arabic. One hundred years after the local government in Jerusalem corresponded with its citizens through posters, which were distributed in the urban space, I decided to become a creator, and transfer the power to the people.

 

The medium is not the message, nor the essence. It is a functional tool. A century later, the nostalgic power of these posters has changed, and they have become three-dimensional. They have become stencil boards, through which you can continue to replicate an infinity of messages. Jerusalem is not only a city of history, heritage, buildings, nature and ornamentation – it is a city of people. An endless mosaic of minorities. The regulations of the past, drafted by the association, are intended to shape the new Jerusalem, the Jerusalem of the future – a manifesto that seeks to redefine a city. But over time the city became lost, and ceased to be a city of the people. One hundred years later, I chose to reformulate the manifesto. This time, the people are at the center, along with their rights, dignity, and values.

Specifications

100 x 61 cm

9 Black Plexiglas Board

Slik Print

Laser Cut

Design Assistance

Jordana Mirski Fridman

Arabic Translator

Marzuk Halabi

Production

Baalei Ha’Melaha Print

Artek Laser Cut

Photographer

Dor Kedmi

Curation Team

Alexandra Topaz

Hadar Porat

Keren Kuenberg

Exhibition

Pro Jerusalem – One Hundred Years of Preservation

Hansen House, Jerusalem

Jerusalem Design Week 2018

Dates

14.06.18‭ – ‬07.06.18

בעידן הטכנולוגי שבו אנו חיים, כרזות ופוסטרים מוחשיים מתקיימים בעיקר במרחב של מחאות ציבוריות וחברתיות. בעולם הדמוקרטי שבו אנו חיים, מחאות ציבוריות וחברתיות הפכו לאחת הפריבילגיות האחרונות שנשארו.

 

המדיום הוא לא המסר, ולא המהות, הוא כלי עבודה פונקציונלי. מאה שנה אחרי, ומצב הצבירה של אותן כרזות נוסטלגיות משתנה, והן הופכות לתלת ממידיות. לוחות שבלונים, שבאמצעותם ניתן להמשיך ולשכפל אינסוף מסרים. ירושלים היא לא רק עיר של היסטוריה, מורשת, מבנים, טבע ואורנומנטיקה, ירושלים היא עיר של אנשים. פסיפס אינסופי של מיעוטים. תקנות העבר, שנוסחו על ידי האגודה, נועדו לעצב את ירושלים החדשה, את ירושלים של העתיד – מניפסט המבקש להגדיר עיר מחדש. אבל עם הזמן העיר תעתה בדרך, והפסיקה להיות עיר של כולם, עיר העמים. מאה שנה אחרי, ואני בוחר לנסח את המניפסט מחדש. הפעם, האדם במרכז, זכויותיו, כבודו, ערכיו.

 

במסגרת תערוכה קבוצתית ״פרו-ג׳רוזלם״, בשבוע העיצוב ירושלים 2019, התבקשו יוצרים שונים לתת פרשנות חדשה, לתקנות שנוסחו בתחילת המאה הקודמת, על ידי ״האגודה למען ירושלים״, שייסד הנציב הבריטי, רונלד סטורס, למען עתיד העיר ירושלים. המשימה שלי היתה להתייחס לכרזות שנתלו ברחבי העיר, שהציגו את חוקי העזר העירוניים בזמנו. הכרזות נכתבו בארבע שפות: עברת, אנגלית, צרפתית, וערבית. מאה שנה אחרי שהשלטון המקומי בירושלים התכתב עם האזרח דרך כרזות, שנוסחו והופצו במרחב העירוני, החלטתי להפוך את היוצרות, ולהעביר את הכוח אל העם. יצרתי שבלונות רב פעמיות, עם חוקים חדשים שאותם אני ניסחתי. זו ירושלים האוטופית עבורי.

Graphics & Words

Graphics & Words is a newsletter platform driven by inspiration and creativity. Here you can read about some of my own design projects, access some of the latest design news from Israel and around the world, and leaf through articles I've published. Enjoy the Graphics and the Words.

Check it out